Opdracht sem2 AJ 2017-18 - opleiding 2KMO
Selectie
Je wil je droom realiseren en zelf een bedrijf opstarten: Breng zelf een bedrijfsstartup idee aan en werk het projectplan uit dat je zal volgen om je startup tot een goed einde te brengen. Zie dit projectplan als een concretisering en bijlage bij je bedrijfsplan.
Aanpak
- Verricht eerst wat research: als je Googelt “zelf een bedrijf opstarten” vind je heus wel gidsen van organisaties zoals Unizo en anderen. Indien je een specifiek type bedrijf wil oprichten vind je mogelijk zelfs gidsen met advies specifiek voor het oprichten van dit type bedrijven. Bijv. Googel “een winkel beginnen” Werk het projectplan uit dat hoort bij opstarten en operationeel worden van je eigen bedrijf.
- Als je dient tijd te spenderen aan het uitdiepen van elementen die uit een typische “bedrijfsplan” komen, neem die dan ook op als stappen (bijvb. als je wil meer tijd wil nemen voor een Marktstudie, een Concurrentieanalyse, je product definitie, enz..., neem die dan op op de juiste plaats in je plan)
- Vergeet niet de formeel administratieve stappen op te nemen in je plan (bedrijfsvorm oprichten, vergunningen, bank,...)
- En uiteraard kom je dan tot de uitvoerende stappen die horen bij het opbouwen van je bedrijf (bijv. gebouw zoeken, aankopen, inrichtingsontwerp, productielijn en productiemiddelen selecten en aankopen, enz...)
- Zorg ook dat je in je plan de ondersteunende diensten opneemt die je straks nodig hebt voor je productieopstart: Is er bijkomend personeel nodig, zorg dan dat je tijdig inplant personeel te selecteren, aan te werven, op te leiden. Accounting regelen? Sales & Marketing voorbereidingen? ICT oplossingen?
- Als niveau van detail is het belangrijker dat je geen hoofdzaken vergeet, dan dat je in detail gaat bij deeltaken. Bijv. het zou een grove fout zijn te vergeten je marketing voorbereiding in je plan te zetten, terwijl het best ok is de details van de interieurinrichting niet op te nemen, zolang je daar maar hoofdtaken hebt zoals “intereur ontwerpen”, “leveranciers vastleggen”, “interieur inrichten”
Wat mag NIET als onderwerp gekozen worden:
- Onderwerpen die niet kunnen beschouwd worden als “opstarten van een bedrijf”
- Onderwerpen waarbij maar één deelaspact horend bij het opstarten van dat bedrijf uitgelicht worden. Bijv.: Je wenst een bedrijfsgebouw te bouwen en werkt dat in detail uit. Het is de bedoeling dat je het volledige proces van het oprichten van je bedrijf meer “high level” aanpakt, en niet één deelaspect zoals dat bedrijfsgebouw in veel detail opneemt
- Het is geen bedrijf dat je opstart, maar iets anders, zoals bijvoorbeeld een sportvereniging, een scoutsafdeling. Je moet voor het opstarten van een economische bedrijfsactiviteit kiezen, niets anders
- Onderwerpen die te eenvoudig zijn om daar een volwaardig projectmanagement voor op te zetten. Bijv. als bedrijfsactiviteit een bestaand café overnemen is mogelijk te eenvoudig
- Onderwerpen die niet de opstart van je bedrijf inplannen, maar een activiteit nadat je bedrijf opgestart is (bijv. een projectplan voor een nieuwe kledijlijn in je modehuis dat reeds opgestart is, een projectplan voor het leveren van een product of dienst aan een klant die iets bij je gekocht heeft.
Wie toch met iets anders afkomt dan een projectplan voor het opstarten van een bedrijfsactiviteit verliest 2punten op de te behalen score voor dit onderdeel
Je werk is uniek, maar wel gebaseerd op bronnen.
Je projectplan dient uniek te zijn. (0-score en additionele gevolgen zoals beschreven in studiecontract indien het projectplan niet het werk is van je groepje maar bijvoorbeeld gebaseerd is op een werkstuk van een studententeam uit het verleden).
Het opzoeken van informatie is een zeer goed idee: Een projectleider gebruikt alle mogelijke middelen om de kwaliteit van zijn projectplan te verhogen.
In je tekst geef je duidelijk aan welke fragmenten uit een bron geciteerd of samengevat zijn via de korte APA notatie. Dat is de auteur gevolgd door het jaar, of, indien de auteur niet gekend is de organisatie en titel.
Bijv. (Unizo, stappenplan bedrijf opstarten, 2017)
Het einde van je rapport is een lijst van bronvermeldingen, voluit, volgens APA.
Bijv. een internetbron volgens APA:
Crevits, H.(2014). Beleidsnota 2014-2019 onderwijs. Geraadpleegd op 27 september 2017 via https://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/beleidsnota-2014-2019-onderwijs
Het gebruik van professionele bronnen waaraan je correct refereert verhoogt de score van je werkstuk. Het gebruik van bronnen zonder ze te vermelden wordt als fraude beschouwd!
Meer over APA kun je terugvinden op: https://www.arteveldehogeschool.be/informatievaardigheden/files/RefererenvolgensAPA.pdf
Structuur en inhouden van je werkstuk
Volg voor je word document strikt volgende structuur en nummering:
1. Initiatiefase
Je documenteert de "initiatiefase" van het project stappenplan. Vul hierbij volgende paragrafen in (houd de nummering aan
1.1. Het doel van jouw onderneming
Probeer eerst het bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin. Hiermee geef je vrijwel meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor wie? Wat denk je daarmee te bereiken?
1.2. Het probleem
In dit onderdeel beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige klanten en/of opdrachtgevers in de regio. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om? Het is dat probleem dat jouw opstart straks gaat aanpakken.
1.3. De oplossing: project doelstellingen
De titel geeft het eigenlijk al aan: hier draag jij een oplossing aan voor bovenstaand probleem. Welke maatregelen ga je met jouw bedrijf nemen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie? En is dit financieel haalbaar?
Omschrijf SMART de doelstellingen van het project. Schrijf één paragraaf per projectdoelstelling. Nummer je projectdoelstellingen. Wat je zeker niet doet is de “SMART” letters overlopen. Wat je wel doet is een vlot leesbare paragraaf schrijven die telkens slechts één projectdoelstelling aanpakt en die als je ze aan de SMART test zou onderwerpen perfect voldoet. Heb je last om de projectdoelstellingen te identificeren? Denk dan na over wat dient gerealiseerd te worden om een dolgelukkige klant of bedrijfsleider te hebben. Vergeet ook niet na te denken over bedrijfseconomische objectieven die spelen (wat een niveau hoger kan liggen dan het puur geslaagd project.)
2. Definitiefase
Je documenteert de "definitiefase" van het project stappenplan. Deze dient volgende paragrafen te omvatten:
2.1. Workbreakdown
Voor je straks in een projectplanning tool aan de slag gaat, is het een goed idee reeds “high level” de hoofdtaken op te sommen en uit te leggen wat ze ongeveer inhouden en waarom ze nodig zijn. Als er een echte opdrachtgever is check je best ook even met deze om te vermijden dat hoofdblokken vergeten of onnodige opgenomen worden. Als je straks die WBS verder uitwerkt in zijn deeltaken, verlies dan niet uit het oog dat hoofdtaken een invulling in deeltaken vereisen die vaak een "analyse-ontwerp-implementeer-uitbatings-onderhoud" logica volgen. Dit klopt bovendien met chronologie.
2.2. Mijlpalen
Welke mijlpalen zijn zeker te voorzien. Hoe zet je die mijlpalen straks in. (bijv. facturatiemoment?, go-no go moment?
2.3. Randvoorwaarden
a. In rekening te brengen randvoorwaarden (vergunningen, tijdstip, beschikbaar budget, confidentialiteit, “politieke” beschouwingen,...).
2.4. Middelen
a. Opsomming van en achtergrond bij de belangrijkste middelen vereist voor het project (mensen, materialen,...). Wat zijn de verschillende jobprofielen die je nodig hebt. Al enig idee hoeveel ? Heb je bepaalde infrastructuur nodig (vb. een kantoorgebouw met plaats voor 10 werknemers, een opslagruimte, een verkoopskantoor,...) ? Zijn bepaalde gereedschappen en machines nodig ? (bijv. je hebt een bestelwagen nodig). Indien het teveel om op te noemen is kun je ook een samenvattende omschrijving geven van een bepaalde categorie. Je moet wel voldoende duidelijk zijn om toe te laten een idee te vormen.
2.5. Risicoanalyse
Voor een eerste risicoanalyse uit. Neem volgende tabel structuur over in je document. Begrijp je “Aanpak” niet, lees dan https://e-projectmanagement.webnode.nl/risk-management/
Nr |
Risico omschrijving |
Impact om-schrijving |
Waarschijnlijkheid |
Aanpak (Vermijden, Verminderen, Transfer, Accepteer) |
Aanpak omschrijving |
---|---|---|---|---|---|
R1 |
Het risico bestaat dat de milieuvergunning geweigerd wordt door formele klachtenprocedure ingezet door omwonenden |
Project gaat niet door of sterk vertraagd |
10% |
Verminderen |
Informatie-avonden voor de omwonenden inrichten. Lobby bij lokale politici. |
R2 |
|
|
|
|
|
Verklaring bovenstaande tabel;
- Nummer je risico's
- Voor een maximale score heb je 10 relevante risico's
- Risico omschrijving: Identificeer de risico’s. Zorg dat dit de echte risico's zijn die stokken in die wielen kunnen steken bij het succes van je project. Dus geen zaken die niet echt bij dit project horen of niet fundamenteel zijn. Voor een goede score is het essentiëel dat je erin slaagt de "echte" risico's te zien.
- Impact omschrijving: Leg uit wat de (vooral financiële) impact is voor je project als dit risico werkelijk optreedt.
- Probabiliteit: Schat met een percentage in hoe waarschijnlijk het is dat dit effectief gebeurt.
- Aanpak: Denk nu na over een methode om Impact en/of Probabiliteit omlaag te krijgen. ((Vermijden, Verminderen, Transfer, Accepteer) Zie cursus voor meer uitleg
- Aanpak omschrijving: en leg uit wat jouw voorstel als projectmanager is binnen die aanpak om Impact en/of Probabiliteit omlaag te krijgen
Appendix
Voorzie een bronvermelding volgens de APA normen als laatste hoofdstuk van je werkstuk. Leg hier ook kort even uit wat je overgenomen hebt als "start". (bijv. je hebt op de unizo website een stappenplan voor het opstarten van een bedrijf gevonden, en hebt dat stappenplan aangepast. Geef dan de link tot dat stappenplan zodat de docent kan nazien wat jullie bijdrage hier bovenop was).
3. Ontwerpfaze: Je projectplan
Het projectplan werk je uit met www.ganttproject.biz. Andere tools zijn niet toegestaan – deze tool werkt prima zowel op Mac als Windows PC’s.
Zorg dat je projectplan aan volgende voorwaarden voldoet voor een goede score:
- Je project gaat door in 2018. Ga uit van een normale werkweek van 5 dagen. Houd rekening met feestdagen.
- WBS structuur met zinvolle hoofd/deeltaken en zinvol detail. Er wordt tenminste verwacht dat er geen essentiële hoofdactiviteiten ontbreken. (bijv marketing vergeten, of vergunningen vergeten). Je score verhoogt indien je duidelijk wat opzoeking verricht hebt: bijv. je richt een voedingszaak op, en vermeldt bij vergunning ook de detailtaak: “aanvraag voedselveiligheid Favv” i.p.v. het te vage “vergunningen”
- Zinvolle koppelingen plaatsen de taken op realistische wijze op de tijdsas
- Je hebt voldoende en zinvolle mijlpalen (>3)
- Je hebt resources opgezet: profielen, personen in die profielen geplaatst op realistische wijze
- Je hebt bij iedere taak nagedacht over de benodigde resources, en die toegewezen. Stel de percentages in.
- Je bekomt een zinvolle loonkost als totaal voor je project. Maak dat totaal zichtbaar. Hiertoe voeg je een dagprijs toe aan de resources die jij dient te vergoeden. Bij werken die uitbesteed worden kun je de resource opzetten als naam van het bedrijf, en bij de taak op de tab “resource” de loonkost als “set explicitly” invullen.
Je dient je word document, je projectplan (*.gan bestand, doe "project>save as" om het te bekomen), en voor de 3e keer wie wat gedaan heeft (digitalskills submission1718-v2.xlsx - klik hier) in op chamilo bij digitalskills part 3.