1 Initiatie fase

 

Wat ?

 
Het “idee” (vraag, droom, opportuniteit,…) begrijpen in zijn  “context”
Vervolgens het idee vertalen & afbakenen tot een te “bereiken resultaat”
En deze ook al eens toetsen aan een aantal criteria…
  • Expertise
  • Middelen
  • Toegevoegde waarde
  • Klant
 
En bevestiging vragen of je het goed begrepen hebt.
 

Aanpak van de initiatie fase

 
Bereid het kennismakingsgesprek/briefing voor
Kennismakingsgesprek tussen de klant & het projectteam met:
  • Voorstelling van de partijen
  • Laat de klant zijn verhaal vertellen…
  • Heb je goed begrepen wat de vraag is : kan je het zelf samenvatten… & bevestiging vragen
  • Wie is wie, bij de klant?  Complexiteit?
  • Peil naar de randvoorwaarden:  centen, timing, gevoeligheden, etc.
  • Way forward :  schets aanpak & maak nieuwe afspraak voor feedback
 
Reflecteer op basis van de voorbereiding & het kennismakingsgesprek
 

De reflectie

 
Kan ik de vraag vertalen naar een SMART-project ?
Kunnen we dit project aan (competentie, middelen, timing,…) ?
Is het project beheersbaar (complexiteit klantenstructuur, te veel open vragen,…) ?
Hoe zit het met de (pre-)financiering ?
Bij positieve reflectie: maak een eerste “high level”-aanpak
 
  • Bekijk de bouwstenen van het project: projectresultaat, activiteiten, middelen, risico’s & opportuniteiten, randvoorwaarden.  Giet dit in een high-level projectplan.
  • Toets dit voorstel af met de klant
 

Te bereiken einddoelen initiatiefase

  • Begrijp je het idee, de context en de motieven?
  • Wat wil de klant?
  • Wie is die klant?
  • Waarom dit idee?
  • Indien niet > dieper graven, geen misverstanden!
  • Indien wel > klaar voor de volgende fase!